Apám Kurva Gazdag

Az AKG tanulója blogot ír. Számára ez az iskola 'a legkisebb rossz'. Azokat a helyzeteket bocsátja vitára, amiket problémásnak lát.

Ezúton felhívja az Olvasó figyelmét, hogy a blog, amíg mást nem állít, nem tényeket, hanem szubjektív észrevételeket közöl! Problémákat vet fel, hol a szerző sajátjait, hol egy kisebb vagy nagyobb csoportét. Az már az Olvasó felelőssége, hogy mit kezd a felvetésekkel.

Fácsebukk/Arckönyv/Egyéb vicces elnevezés

Vélemények (a teljesség igénye nélkül)

És továbbra is azt javasolnám, hogy ne állj meg azon a ponton, hogy valamiről kijelented hogy szar. Írd le hogy hogyan lehetne jobb, ha már elszaródott. Illetve, ha látsz valamit a lejtőn megindulni, hogyan fordítanád meg. Ettől nem tűnnél okoskodónak, vagy más dolgába beledumálónak, sőt. (Cradle)

Sokunknak sokféle problémája van az iskolával, az iránnyal, amelyben ez az egész halad, és valóban nincsen olyan működő fórum, ahol ezeket megbeszélhetnénk. Az eredetileg e célra létrehozott intézmények, ahogy azt, kedves Luci, sokhelyütt leírtad, impotens, működésképtelen humbugnak bizonyultak [...] De persze kerülném a túlzott cinizmust, csakúgy, mint a kielemzésed, az önajnározás azonban - még ha jól tudom is, hogy nem annak szánod - azért csak önajnározás marad, ebben a minőségében pedig óhatatlanul visszatetszést kelt (sőt, helyenként nevetségessé tesz). (Radnóti András, via Facebook)

Ha a szerkesztő valóban egy diák, akkor elsősorban a tanárok számára szeretnék gratulálni, akik kinevelik a jövő számára perspektivikus és környezetét pozitívan formálni képes új generációt. Az előző cikkhez csak annyit, hogy mint a jelenlegi wikileaks.org eset is mutatja mindig is lesznek olyanok aki inkább el szeretnék kendőzni az igazat, de ott lesznek azok is, akik kiállnak azért. (Dr. Lenkei Noémi)

A szerzőnek (…) respect, hogy belsősként felvállal egy ilyen írást. Kár, hogy a mi sulinkban nem lehetett hasonló. Sok sikert! (boniem)

A blogod kell ennek az iskolának, és bár személy szerint nem mondanám hogy "így tovább", de élvezettel olvasom amiket írsz... (the.freeman42)

„…sok írással tudok azonosulni, bár nem biztos, hogy én is ugyanilyen drasztikus mértékekben gondolkodom. Mindenesetre jó olvasni más véleményt is, mint a sablondumát.” (Cselőtei István, via Facebook)

„Teljes mértékben támogatnék egy blogot, ami az iskoláról szól, és ami elemez, nem csak dicsér, ez a jelenlegi viszont sajnos hazug és félrevezető, intoleráns, bántó.” (Baranyai István)

„Azt hittem, hogy csak én vagyok túl kritikus, és velem van a baj, de ezek szerint nem.” (Nussi)

„Értem én, hogy a blogod pusztán építő jellegű kritika kíván lenni, de többet használnál ha mondjuk elárvult madárfiókák fölé emelnél fedelet (…) jó ahogy csinálod, azzal nem értek egyet, amit csinálsz. Mert egy jó kritikai érzékkel rendelkező valakinek - márpedig te ilyennek tűnsz - rengeteg dolog van amit érdemes is hosszabban górcső alá venni. Villon se az orrtúrástól vált korának krónikásává... ” (Léderer Balázs)

Posztodban nem a tantárgy blokk, hanem sokkal inkább a tantárgyakat tanító tanárok (köztük az én személyem) kritizálására helyezted a hangsúlyt, és erről nem állt szándékomban veled vitát folytatni, véleményt cserélni. (Hegymegi Mariann)

„Ez voltaképp olyan, mint egy nyilvános tanárértékelés.” (egy évfolyamtársam véleménye)

Szigorúan személyiségközpontú címkék

abszurd (12) ajtó (8) akg karácsony (3) akg szülinap (2) akg terminológia (24) alkotóház (3) alkotókör (8) amiről nem beszélünk (8) angol (3) apró (1) az osztály (film) (4) becstelenség (2) bedemárton (3) belső (7) bevezetés (2) cigaretta (7) csengő (5) csibe (8) diákság (16) differenciálás (2) dolgozat (7) e. (3) egy átlagos nap (6) ének (3) érettségi (1) erőszak (1) értékelés (13) ezmegaz (17) f. (5) fesztivál (5) filozofálgatás (8) frissítés (1) go (1) gyik (2) h. (5) házi feladat (1) heti (1) heti apró (10) hipokrita (7) hozzáállás (20) hülyegyerekek (2) humor (1) i. (1) informatika (3) irodalom (2) iskolaújság (5) j. (2) jócucmák (9) jokkmokk (1) k. (1) képességek (1) kisebbségben (1) kisszínes (4) komment (1) kommunikáció (11) komoly (19) korlát (7) közgáz (5) közösség (15) kreatív (8) külvilág (1) l. (4) liberál (18) m. (2) matek (1) matematika (2) média (7) mi. (1) mindennapi naplólapok (14) mo. (2) n. (2) nagy lépés előre (2) német (5) népnevelde (3) nevelés (9) nó. (1) nyelviév (8) nyitás (1) nyitótábor 11 (3) o. (1) offtopik (1) oldalak (1) óráról órára (19) ötlet (3) p. (1) pályázat (1) patrónus (15) pedagógiai program (3) petyhüdt kéz (12) póker (1) portás (1) posztlista (1) projekt (1) r. (2) rajz (3) reakció (19) rendszer (21) restauráció (5) st. (1) számolgatás (2) szemforgatás (8) szervezés (23) szimptómák (10) szolgálati közlemény (29) szülő (1) t. (3) tábor (1) tanár (10) témahét (5) termtud (5) testnevelés (4) tizenkettedik (1) történelem (3) vendégszerző (4)

Utolsó kommentek

  • TooNormal: @szegfű77: Köszönöm, hogy reagáltál :) Közben már elköltözött a blog (ide: alternativity.postr.hu/... (2011.06.14. 21:42) Tanárértékelés
  • szegfű77: Szia, mint épp értékelésben lévő tanár írok Neked.:) Igen kétévente van egy felülvizsgálat, ami l... (2011.06.08. 08:08) Tanárértékelés
  • akghibrid: Természetesen nem kívánok veled párbeszédet folytatni, mivel az általad használt stílus rendkívül ... (2011.03.12. 18:48) A másod-nem-közlés esete a bloggerrel
  • TooNormal: @TooNormal: Csak annyit tennék még hozzá(d) befejezésképp, hogy a levél szerint az elzárkózás első... (2011.03.12. 18:37) A másod-nem-közlés esete a bloggerrel
  • TooNormal: @baranyaiistvan: István, szerettem volna, ha ennek a kis vitánknak "szépen" lehetett volna vége, d... (2011.03.12. 18:25) A másod-nem-közlés esete a bloggerrel
  • Utolsó 20

A patrónusi rendszer a pedagógiai program fényében

2011.02.11. 23:27 TooNormal

Mint már írtam korábban, az AKG pedagógiai programja egy aranybánya, ha témát keresek. Azt is ígértem, hogy végigveszem a patrónusokra vonatkozó szakaszt.

Namármost, a teljes szöveg igen hosszú és öngyilkosság lenne ide bemásolni – a kutya se olvasná el. A kutyáknál is elszántabb olvasóknak azért itt elérhetővé tettem. A fontosabb elemeket azonban természetesen be fogom ide is másolni, s ezekből is annyi van, mint a rosseb. Kezdjük talán magával a patrónusi pozíció definíciójával:
 
„Az AKG a patrónusi feladatkör meghatározásával a középiskolákban nem megszokott munkakört hozott létre, munkája alapvetően eltér az osztályfőnöki teendőktől. A patrónus az egyes tanuló felnőtt szakértő segítője, nevelője öt illetve hét éven át.”
 
Ezúton szeretném leszögezni, hogy a patrónusi rendszernek nagy támogatója vagyok, s úgy gondolom, szerencsésen összeáll(ítot)t csibeközösség és rendkívül rátermett patrónus (a szaktanári és patrónusi kötelezettségek összeegyeztetése elképesztő dolgokat kívánhat) esetén a patrónusi rendszer csodákat művelhet. Az alábbiakban azt fogom boncolgatni, módjában áll-e egyáltalán az adott patrónusnak a megfogalmazott elvárásokat teljesíteni, illetve azt, hol teszi ezt (gyakran feleslegesen) nehézzé a rendszer.
 
Az első idézetről csak annyit, hogy a patrónusi pozíció leírása és feladatköre alapján elképesztő idő- és energiazsonglőrködést igényel, sőt az átlagos tanítási képességek mellett hatalmas empátiát és figyelmet is, ami egy „átlagos” tanárban nem szükségszerű, hogy meglegyen. Namármost, a 98-as programban szerepelt egy olyan rész, hogy egy tanár számára a patrónusi feladatok esetleges elvállalása munkaköri kötelesség. Bár ezt a jelenlegiben nem találtam meg (legalábbis szó szerint nem szerepel benne és egyelőre nem nyálaztam át a 100 oldalt), s ezáltal feltételezem, hogy ez jelenleg nincs így, azért jelezném, hogy ez gáz. Mindenkitől elnézést szeretnék kérni, akit ez megsért, de nem minden tanár alkalmas patrónusnak.
„A patrónusi feladatokra az AKG határozott időre ad megbízást. Ez az idő általában hat év, ettől eltérni patrónusváltás, helyettesítés esetén lehet. Mivel a patrónusi munka az AKG pedagógiai programjának része, ezért a feladat - pedagógiai vezetői felkérés esetén - az AKG-ban tanító tanárok számára munkaköri kötelesség.”
Miért lenne alkalmas bárki patrónusnak? Tudom, az iskola jelenlegi méretei és a diáklétszám miatt nem járható út az, hogy csak az „elit elitjét” tesszük meg patrónusnak, mert akkor súlyos hiányokat szenvednénk. Talán ezért is lehetett az én patrónusom egy pályakezdő, fiatal tanárnő. Ez természetesen önmagában nem feltétlen jelent befuccsolt csibe-patrónus kapcsolatot, de azt hiszem, ha a választási lehetőség fennállna, egy ilyen „paraméterekkel” rendelkező pedagógus – egyelőre még nem lenne patrónus az AKG-ban. Hangsúlyozom, a 2009-es, legfrissebbként feltüntetett pedagógiai programban nem találtam meg a fenti idézetet, ha eltűnt, nagyon örülök neki – bár mint az én példám is mutatja, a jelek szerint egyfajta nehézség vagy kényszerhelyzet továbbra is fennáll(t). Nem azt mondom, hogy egy újonc AKG-s tanár, fiatal vagy idős, ne lehetne jó patrónus: csupán feltételezem, hogy ha az iskolának lenne választási lehetősége, nem dobná az új munkaerőt ebbe a „hétéves mélyvízbe”. Tudom, olvasom ám a következő részletet (ez és az összes többi mostantól az aktuális programból fognak származni), miszerint:
 
„A patrónusi szakfeladat sajátos szakmai követelményeket állít a tanárok elé, ezért szükséges az AKG-ra felkészülni próbaidővel, továbbképzéssel.”
 
Ez azonban egyrészt csak elméleti felkészítés, másrészt szerintem nincs az a próbaidő vagy „próbafeladat”, ami akkurátusan tudná modellezni a patrónusi feladatkört és az azzal járó nehézségeket. Nem vagyok benne biztos, hogy ez elegendő – de talán fel sem hoznám az egészet, ha nem lennének azok a tapasztalataim, amik.
 
„[A patrónus feladatai:] Minél előbb (legfeljebb az első félév alatt), minél alaposabban ismerje meg a tanuló személyiségjegyeit, életét, szociális körülményeit, a család anyagi, kulturális viszonyait, a tanuló adottságait, érdeklődési körét, motivációs bázisát.
[…]
A patrónus heti rendszerességű „csibefoglalkozáson” találkozik közösen patronáltjaival.”
 
Ahogy Mike Stoklasa fogalmazott a Klónok támadásának egyik jelenete kapcsán: „So now we’re given sixty seconds and an elevator to establish that Anakin and Obi-Wan are friends”. A hangsúly természetesen itt azon van, hogy mindössze hatvan másodperc alatt kell „meggyőzni” a nézőket arról, hogy ez a barátság létezik és működik. A filmkritikát meghagyom a linknek, az párhuzamot csak azért vontam, mert ebben a bizonyos fél évben is él ám a „heti másfél órán át látom a patrónusom fejét” tétel, már amennyiben nem tanít téged más órákon is, ami nem feltétlen adott. Természetesen ez nem is lehet másként, a nyitótábor után sehová sem „fér bele” csibe-patrónus összerázó program az iskolaidőbe a szerda délutánt leszámítva: pörög a tanítás! Megint csak a szüneti beszélgetések maradnának, de a patrónusok – lévén szaktanárok is – az esetek nagy részében sajnos nem állhatnak rendelkezésre. Másnál bizonyára jobban működött ez, mint nálam, s nem állítom, hogy a dolog reménytelen, de ez tipikusan annak a példája, amikor a rendszer felállása megnehezíti a csibe-patrónus kapcsolat ilyen magas szintjének kialakulását. Hangsúlyozom, én csak azt kérem számon, ami a pedagógiai programban szerepel.
 
„Közös megbeszélések, egyéni tapasztalatok alapján […] hosszú távú fejlesztési programot alakít ki, melyet – az új információk alapján – folyamatosan korrigál. […] Figyelembe veszi a kisiskolai szaktanárok véleményét, a gyerek változásait. Tartalmazza a tanuló hatékony tanulása, sikeres iskolai élete, s az élet egyéb területein való boldogulása érdekében elvégzendő feladatokat, a direkt és indirekt pedagógiai eljárásokat, teendőket […] feladata […] [az] érték- és normaközvetítés, az életkorhoz igazodó mentálhigiénés, önismereti és kommunikációs fejlesztés egyaránt […]a tanuló pályaválasztásának kialakítása, segítése, az ehhez szükséges képességek fejlesztésének tudatosítása, a reális énkép, a racionális jövőkép megfogalmazása […] törekszik a gyerekeket a számukra leginkább megfelelő úton tartani. Élet- és munkarendjüket, szabály és normatudatukat, tanulásukat segíteni, alakítani.”
 
Váó, mekkora elvárások! A patrónus minimum a harmadik szülő szerepét tölti be! Igen ám, de a legtöbb szülőhöz nem tartozik cirka 10-14 másik gyerek is, akik kapcsán ugyanezeket a rendkívül komoly elvárásokat kell teljesítenie. Mindezt folyamatos munka és az azzal járó felelősség mellett, természetesen.
 
„A tanuló minden iskolai döntésében részt vesz. Nélküle a tanulót érintő lényeges ügyekben nem lehet dönteni.”
 
Értem és egyetértek, bár nem tudom, mennyire számít(ana) aktívnak azokban az esetekben, amikor nem ő a szakértő. Szülőként védi a csibéjét? Én továbbra is tartom, hogy tapasztalataim szerint a patrónus sajnos sokkal közelebb áll a többi tanárhoz, mint a
csibéhez.
 
„Egyéni fejlesztési program keretében kialakítja az egyéni foglalkozás módját, s ezt a tanulóval – életkorához igazodó formában – megbeszéli. A patrónus az adott keretek között a szabály- és normatudat kialakulása és érvényesítése érdekében – függően a tanuló életkorától, adottságaitól, motivációjától, körülményeitől – egyéni eljárásokkal, személyes eszközöket alakít ki, és azt a tanulóval megállapodás, napi együttműködés keretei között betartatja és a hétköznapok során ellenőrzi. A patrónus jogosult és kötelezett a tanuló minden iskolai ügyében eljárni (pl. jutalmazni, fegyelmezni stb.)”
 
Milyen formában tudja ezt megtenni? Többek közt azért, mert nincs házirend, pozíciójából adódó tekintéllyel nem rendelkezik és elvárásai nem „kötelező érvényűek”. Hogyan tud jutalmazni? Vesz egy tábla csokit? Sőt, büntetni hogyan tud? A patrónus még csak rossz jegyet sem tud adni. Nyilvánvalóan már baj van, ha azt a szituációt kell feszegetni, amikor a patrónusnak nincs súlya a csibéjének szemében, de ettől még ez egy létező potenciális probléma. Bár elméletileg:
 
„A patrónus döntései a tanulóra vonatkozóan kötelező jellegűek. (De velük kapcsolatban a tanuló fellebbezhet a kisiskolai nevelőközösséghez, a pedagógiai vezetőhöz, valamint az Iskolabírósághoz.)”
 
Egy gyors kérdés: ez, mint amolyan írott szabály, nem megy szembe az összes házirendmentes dologgal? Igazából mindegy is, számomra csak az nem derült ki ebből, hogy a közösen felállított hatalmas nagy hosszú távú tervek vajon ebbe a kategóriába tartoznak-e. Ha igen, akkor viszont engem piszkál a tény, hogy mennyire konkrétak ezek a fentiek, milyen súllyal bírnak, mi a következménye, ha a diák ellenáll… s ha nem ezekre vonatkozik a fenti, akkor egész pontosan mire?
 
„A patrónus tartja a kapcsolatot a szaktanárokkal, segíti őket, hogy a gyerekek adottságaiknak leginkább megfelelő terhelést kapják, tájékozódik a tanulók tantárgyi előmeneteléről, órai munkájáról.”
 
Kalapom leemelem annak a szaktanárnak, aki ~12 csibéjének, hm, ~7-10 tárgyából a ~10-15 tanárával erről állandóan tud beszélni ÉS tud hatni rájuk, hogy egyénre szabják a haladást, ráadásul mindezt úgy, hogy elméletben szaktanári minőségükben az összes általuk tanított diák kapcsán meg kell hallgatniuk és figyelembe kell venniük ugyanezt.
 
„A patrónus legalább évente írásban részletesen értékeli a tanulók fejlődését, személyiségének változásait, munkáját, s javaslatot tesz a feladatokra a további időszakra. Ezt az értékelést a tanulóval egyezteti, s megismerteti a szülőkkel, más szaktanárokkal. Az értékelésből származó feladatokat rövidebb-hosszabb távra megtervezi, s az érintettekkel egyezteti. […] A patrónus rendszeresen tájékozódik a tanuló iskolai életéről, tanulmányi eredményeiről, órai, otthoni munkájáról, dolgozat és beszámoló eredményeiről, iskolán kívüli elfoglaltságairól. A tanuló éves munka- és órarendjét, a patrónussal közösen, vele egyetértésben állíthatja csak össze. A 12.–13. évfolyamon a tanuló órarendjét, választott programjait, a szülők, a patrónus és a tanuló közösen állítja össze. A végső döntés – egyeztetés után – a tanulóé.”

Ijesztően nagy felelősség, nem gondoljátok? Biztos, hogy a tizenhárom éves gyerek el tudja dönteni öt nap után, kinek a kezébe akarja ezeket letenni?
 
Összességében azt gondolom, hogy a patrónusi rendszer egy nagyon jó ötlet, ami nagyon jól működik… már azokban az esetekben, amikor működik. Amikor mindenki flottul tud és akar mindent csinálni, ami a fenti helyenként már-már utópisztikus elképzelések szerint a dolga. Én sosem értettem egyet azzal, hogy a szabad iskola mindenki számára szabad legyen és hogy a szabadság jegyében ne legyenek kellően hatékonyak azok a bizonyos fékek és ellensúlyok: a fentieket ugyanis elemeire vághatja szét egy nem kellően kompetens patrónus vagy egy, az egészre magasról tojó diák. A fentiek (pláne a nagy, közös tervek) megvalósulását egyébként én, mint csibe, sohasem tapasztaltam.
 
Minden tiszteletem azoknak, akik a fentieknek akár csak a töredékét is képesek megvalósítani. Arra azért megkérném őket, árulják el, hogyan hosszabbítják meg a napjukat 48 órára.

A bejegyzés trackback címe:

https://apamkurvagazdag.blog.hu/api/trackback/id/tr62655104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása